Reis naar Nieuw-Zeeland

15 november bezoek aan filmset Hobbiton en Lord of the rings

Op tijd vertrokken vanmorgen want het was nog een paar uur rijden naar onze excursie voor vandaag: bezoek aan de filmset van Lord of the rings en de Hobbits. Deze films zijn eind jaren 90 van de vorige eeuw en begin 2000 gemaakt. De huisjes van de Hobbits zijn nog volledig in takt. De filmmaker vloog met een helikopter over Nieuw Zeeland en ontdekte de perfecte locatie, heuvelachtig met veel kleine heuvels in het landschap. Hij kwam in contact met de boer en ze ginggen de samenwerking aan. Een half jaar na het maken van de films is de boer gestopt met werken. ... 1 van zijn zoons ging door met boeren en de andere heeft deze toeristische trekpleister, samen met de producer van de film. In de heuveltjs is een compleet dorp met kleine huisjes gebouw. Van smid tot kunstenaar, van watermolen tot kroeg, alles is er. Echter alleen de buitenkant. De binnenkant van deze huisjes was allemaal in de studio. We kregen een rondleiding met een gids die precies vertelde waar er in de film wordt gefaked. Een zonsondergang werd in de film gebruikt als zonsopkomst en dit was zo goed gedaan dat zelfs de mensen die rondom het dorp wonen het niet zagen.

Na de rondleiding van ruim 2 uur gingen we verder richting Waitomo waar we vannacht overnachten.
We maakten een tussenstop in Cambridge. Sommigen weten dat Sjaak al eerder in Nieuw Zeeland is geweest. Hij logeerde toen bij Nederlandse mensen die in Cambridge wonen. In NL hadden we al uitgezocht of ze nog leefden en waar ze wonen. Het huis was snel gevonden en na een klop op de deur werd die door Jan Dekker geopend. Helaas heeft Jan een jaar of 5 geleden een herseninfarct gehad en kan hij zich weinig meer herinneren. Zijn vrouw Toos was niet thuis dus hebben we een briefje achtergelaten met ons nummer hier in Nieuw Zeeland. En zoals verwacht belde zij ook inderdaad. Zij kon zich Sjaak nog goed herinneren en wist zelfs de naam van zijn vrouw nog!
Nu zitten we buiten te genieten van de mooie zonsondergang. Wat een heerlijk weer is het nog. (Sorry)

Leonie

Wat een mooi verhaal heben jullie hier weer neergezet. Bij Sjaak zullen de herinneringen wel weer boven komen?

Leonie

Ik kijk alweer uit naar jullie volgend avontuur. Veel plezier nog saampjes. Xxx