Reis naar Nieuw-Zeeland

17 november: regenwoudwandeling

Vandaag een dagje zonder auto er op uit.

Om half 9 werden we opgehaald en naar een bos zo groot als Nederland,100 km verderop gebracht voor een wandeling van ruim 10 km
De chauffeur vertelde van alles onderweg over de dingen die we tegenkwamen. Zo wees hij ons op een niet meer werkende vulkaan en een bos waarvan het hout puur voor de export naar China is. Het bijzondere van dit dennenbos is dat de grond zo vruchtbaar is door de vulkaan uitbarstingen dat de boom in 27 jaar is volgroeid waar hij normaal 80 jaar voor nodig heeft. Na 2 jaar is de Den al 2 meter hoog. Kappen is ook opnieuw planten dus het bos blijft altijd.
Aangekomen bij het vertrekpunt van onze wandeling wacht ons een verrassing: de broodjes voor de lunch mogen we zelf smeren. Wel heerlijk verse broodjes, zelfs volkoren. Als beleg allerlei Nieuw Zeelandse dingetjes zoals roast beef, chutney, Cole salade, maar ook tomaat, komkommer en augurk. Ook een heerlijke bloemkoolsalade voor op brood, mjammie.
De gids voor de wandeling is een echte Maori, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. We begonnen dan ook met een Maori ritueel, een soort gebed. Daarna de officiële begroeting. Omdat de gids ons voor de 1 ste keer ontmoet is dit 2 keer met voorhoofd en neus tegen elkaar. Heb je elkaar vaker ontmoet doe je dit 1 keer. Bij het "neuzen" mag je niet door je neus ademen.
De gids ging voorop en over smalle paadjes ging het achter elkaar het bos in.
Doordat de ouders van de gids moesten werken is hij opgegroeid bij zijn opa en oma en die hebben hem veel geleerd over de bomen en de kruiden in het bos.
Ook waar je de bladeren van sommige bomen voor kunt gebruiken. Veel dingen mochten wij ook proeven.
Bij een waterval hebben we onze lunch genuttigd en rond een uur of 3 waren we weer op de parkeerplaats. Het was een pittige trial met smalle paadjes, uitstekende wortels van bomen, stenen, klimmen en dalen. Maar wel ontzettend mooi en leerzaam.
Terug richting hotel werden we nog even losgelaten bij de bron van Te Manora, de grootste natuurlijke bron van Nieuw Zeeland. De baden waren tussen de 38 en 42 graden. Heerlijk ontspannen na een intensieve wandeling.

Jacqueline

Mooie ervaringen en erg leuk om te lezen en een beetje met jullie mee te reizen.
Veel plezier