Reis naar Nieuw-Zeeland

18 november: reisdag

Vandaag hebben we Rotorua weer verlaten op weg naar waarschijnlijk het chiqueste hotel van de hele reis: chateau Tongariro hotel.

Maar eerst nog naar de borrelende modder en de geijsers waar Rotorua om bekend staat. ( o.a. Ook te zien in de film Brightflight) Prachtig om te zien maar ook heel bijzonder. Je ziet gewoon de modder borrelen alsof het kokend water is. Ook de geisers zijn heel apart. Je ziet een gat tussen de rotsen en eens in de zoveel tijd komt daar ineens heet water uit alsof het een vuurspuwende vulcaan is. In dit water zit veel sulfiet waardoor op sommige plekken de rotsen neon geel zijn gekleurd. De rotsen rondom zo'n geijser zijn heet, je voelt de hitte stralen als je over het pad loopt. Na een uurtje of 2 door het park te hebben rondgelopen weer op pad gegaan. Eerst nog effe naar de supermarkt en tanken. Niet zo'n heel lange afstand vandaag, ongeveer 180 km. Onderweg nog even naar de Huka falls geweest. Een brede rivier met een val van 9 meter. Het water kleurt heel mooi blauw en het schuim van het kletterende water steekt er spierwit tegen af. In het park achter deze rivier staat de lodge waar Willem en Max hebben geslapen tijdens hun huwelijksreis.
Geluncht in de plaats Taupo, gelegen aan een heel groot meer en super toeristisch. Het was er nu al druk, laat staan in de zomer bij warm weer. Hoe verder we reden, hoe slechter het weer en hoe kouder de temperatuur werd. We vertrokken in korte broek met 23 graden en kwamen in het hotel aan in de stromende regen met slechts 10 graden.... we doen gewoon met jullie in Nederland mee. Bovendien is het hier ook nog eens heel erg mistig maar we zitten dan ook hoog in de bergen. In de winter wordt hier geskied. Het hotel ligt op de vulcaan Ruapehu, 2797 meter hoog en daarmee de hoogste berg van het noordelijk eiland. Deze heeft voor het laatst gespuugd in 2007 en de laatste activiteit was in 2012. Het hotel is al erg oud dus staat veilig. In het hotel is een wasmachine voor de gasten dus gelijk maar een was aangezet. Er is ook een droger. En strijkbout op de kamer, dus.....ga me niet vervelen :)