Reis naar Nieuw-Zeeland

21 november: fietstocht

Vandaag alweer onze laatste geplande excursie op het noordelijk deel van Nieuw Zeeland. En wat voor één :)

Na heerlijk geslapen te hebben in de B&B van onze praatgrage gastvrouw en te hebben genoten van het enorme ontbijt wat ze had klaar gemaakt, helaas met alleen maar zoetigheden, zijn we onze huurfietsen gaan ophalen. Gisteravond en vannacht onweerde het en viel het er met bakken uit, nu scheen de zon volop. Weliswaar niet zo heel warm, ik schat een graad of 17, maar uitstekend fietsweer.
Bij de fietshuur kregen we een routekaart mee die ons bracht naar 6 wijngaarden met een proeverij van hun wijnen. Geen volle glazen hoor maar een slok of 3 in een glas. Zeker 35 verschillende wijnen geproefd en wat een verschil zit er dan tussen een chardonay van de 1 en die van de ander. Ook de pinot noir smaakte bij elke wijnboer weer anders. (Ook alles daar tussen in ; ) Door toevoeging van fruit en de manier van rijpen. Echt wel ons ding deze excursie en heel leerzaam. De fietsverhuurder had een lunch voor ons afgegeven bij 1 van de winery''s dus gelukkig kregen we ook wat te eten onderweg. Verschillende soorten kaas, worst, rauwkost en natuurlijk eigengemaakte chutney, heerlijk. Daar waren we na al die wijntjes ook wel aan toe. :)
Geen van deze wijnen is te verkrijgen in Nederland dus er is nog een gat in de markt. Ze zijn heerlijk, de wijnen uit Martinborough. Er zijn hier zeker wel 25 wijngaarden, elk met hun eigen merk.
Wij kennen wel de wijnen uit Marlborough, deze komen van het zuidelijke eiland.
Morgen laatste rit, hier op het noorden.Niets gepland, maar we willen Wellington bezoeken, schijnt een leuke stad te zijn.

Daan

35 x 3 slokken zijn nog een aantal volle glazen ;) geniet ervan!!