Reis naar Nieuw-Zeeland

24 november: 1e reisdag Zuidelijk eiland

Na vanmorgen hartelijk afscheid te hebben genomen van onze lieve B&B eigenaren, weer op pad gegaan voor onze eerste dag op het Zuidereiland. Effe wennen aan andere auto, maar ook hier rijden ze links. :) het 1e gedeelte ging al meteen door een heel mooi gebied met veel bos en bergen. Het is toch elke keer weer verrassend wat er aan de ander kant van "de bult" zit. Soms is dit een scherpe bocht, soms is het een nieuw verrassend landschap maar het blijft ontzettend mooi. De bebossing is hier anders dan op het noordelijk eiland. Heel veel andere soorten bomen. Op het noordelijk eiland waren het vooral groene heuvels met daarom heen bossen en hier staan op de heuvels bossen met af en toe een weiland er tussen. Waar dan ook een kudde schapen loopt. Onderweg kwamen we langs het stadje Nelson en we besloten hier een stop te maken. Toevallig was er markt in het centrum en een markt in het buitenland is altijd leuk dus daar ook maar eens gaan kijken. Je kon er van alles kopen, net als bij ons eigenlijk. Op de markt onze lunch gekocht, heerlijke roti wrap. Daarna nog even langs de winkels gestruind en de kathedraal bekeken. Deze is men begonnen te bouwen in 1925 en is pas in het 1972 afgebouwd. Het is een Anglicaanse kathedraal en saai van binnen. Het enige mooie eraan waren de gebrandschilderde ramen. Voor de rest geen tirelantijnen. We konden er zelfs nog geen kaarsje op steken. Nog even op een terras een kop koffie en thee gedronken en toen weer op pad. Thee krijg je hier overigens altijd in een kannetje. Onderweg nog even een supermarkt binnen gegaan voor ontbijt en lunch morgen.

De supermarkten zijn hier enorm groot en goed gevuld. Je kunt het zo gek niet bedenken qua eten of ze hebben het wel. Bij de kassa staat ook bijna altijd iemand die je boodschappen in een tas doet. Zou bij ons onbetaalbaar zijn. Na weer een heleboel 's bochten waar de advies snelheid 35 km per uur is, kwamen we aan bij ons chalet waar we de aankomende 2 nachten overnachten. Hoog in de bergen en met een fantastisch uitzicht. Ook de vogeltjes fluiten hier volop. Morgen weer een mooie dag voor de boeg.
Wist je trouwens dat ze hier niet alleen links rijden, maar dat ook de navigatie andersom gaat? Bij ons gaat het pijltje omhoog hier gaat hij naar beneden. Ook het slot op de wc gaat andersom en de deuren gaan andersom open.Typisch volk, die Engelsen....