Reis naar Nieuw-Zeeland

27 november: reisdag

Vandaag wederom een reisdag. Niet zo ver dit keer, slechts zo'n 150 kilometer. Aan het eind van de middag zouden we een wandeling hebben naar de voet van de Fox gletsjer maar we kregen vorige week bericht dat deze niet door ging. Door hevige regenval is het pad weggeslagen en vandaag hoorden we dat het waarschijnlijk niet meer hersteld wordt. We hoefden dus niet op tijd in het hotel te zijn en konden kalm aan doen. Eerst een stop gemaakt in een een oud goudmijn stadje. Hier was een wandeling uitgezet langs de oude mijnen en ondertussen stond op borden te lezen hoe het een en ander te werk ging. De waterbuizen van de goudmijn uit 1860 lagen hier en daar nog in het bos te verroesten. Was wel interessant om te zien hoe het allemaal in werking was. Verder gereden en een stop gemaakt voor de picknick op het mooiste plekje wat we gezien hebben tot nu toe. Mooi aquablauw water in een kabbelende rivier. Je werd er heel relaxed van. Weer verder gereden en gestopt voor een kop koffie/thee.

Heerlijk in het zonnetje die vandaag volop scheen. Na al die regen van gisteren en eergisteren doet een mens dat goed. Toen we aankwamen in het stadje Fox Glacier voor onze overnachtingsplek besloten we eerst nog een rondje om Lake Matheson te lopen. Dit meer wordt ook wel het spiegelmeer genoemd en is sinds de jaren 50 het meest geschilderde en gefotografeerde meer van Nieuw Zeeland. Bij helder kun je namelijk de spiegeling van de bergen in het water zien. Je krijgt dan als het ware een dubbele afbeelding. Helaas was het wel helder maar stond er nogal wat wind, waardoor het water rimpelig was. Maar het was wel een heel mooie wandeling.
Daarna naar ons overnachtigingsadres, alweer een heel mooie locatie. Lekker gegeten in het stadje en toen we naar huis liepen werden we geroepen. En ja hoor je raadt het al, Rob en Yvonne. Gezellig nog wat met 4-en gedronken, 3 keer is tenslotte scheepsrecht. Zij vertrekken morgen naar het midden van het eiland terwijl wij nog verder afzakken naar het zuiden, dus nu komen we elkaar niet meer tegen. Maar je weet maar nooit.
Morgen dus weer een reisdag, een rit van ongeveer 300 km.