Reis naar Nieuw-Zeeland

28 november: reisdag

Vandaag wederom een reisdag maar wat was het mooi onderweg! De eerste kilometers gingen nog parallel langs de kust. Hier nog een paar stops gemaakt op mooie plekjes. Zo zagen we nog zeerobben op het strand liggen en een eindje verderop zwommen er een paar in zee.

Meerdere korte wandelroutes gevolgd, we hadden geen tijd voor lange maar al met al hebben we toch zeker zo'n 10 kilometer gelopen vandaag. De weg boog op een gegeven moment van zee af en het ging weer dwars door de bergen.
We staken vele rivieren over, ongetwijfeld ook een aantal maal dezelfde. Wat trouwens bij 98% van de bruggen het geval is dat ze "one lane" zijn. Dus kun je je wel ongeveer voorstellen hoe smal sommige zijn. Vandaag dan ook weinig vrachtverkeer gezien want die kunnen er niet overheen. Na het dorpje Haast veranderde de natuur. We kwamen in een gebied waar het in de winter vriest maar waar het in de zomer boven de 35 graden kan worden. We gingen de pas over en het ene na het andere meer volgde. Onderweg stonden watervallen aangegeven en wij natuurlijk kijken. Via wandelroutes kwamen we bij de waterval en wat een geweld als ze naar beneden vallen. Ook kwamen we nog Blue pools tegen. Deze waren op een punt waar 2 rivieren bij elkaar kwamen, en echt aquablauw. Ook waren er in dat park weer een paar swingbridges waar een paar van die halve garen vanaf sprongen in het ijskoude water. Na 275 kilometer kwamen we de eerste supermarkt pas weer tegen! Verder richting onze overnachtingsplek kregen we nog een kippenvel moment: rondom een weiland hingen allemaal bh's. Wij natuurlijk stoppen om te kijken waar dit voor was. Het was een ode aan vrouwen met borstkanker. Zeer indrukwekkend om zo'n 1000 beha's daar te zien hangen. Op de meesten was een boodschap geschreven, sommige hadden daar meer ruimte voor dan andere :)
Vannacht slapen we in Cardrona in het oudste hotel van Nieuw Zeeland . Zelfs prins Harry van Engeland heeft hier geslapen. Zometeen nog even lekker in de houtgestookte hottub op het terras :)