Reis naar Nieuw-Zeeland

4 december: reisdag

Vanochtend in de stromende regen vertrokken van de schapenfarm voor een trip van ongeveer 350 km. Eerst nog even de watervallen van Purakaunui bezocht. Een wandeling door het bos om er te komen maar het was de moeite zeker waard. Een heel mooie brede waterval. Verder gereden en na zo'n 11/2 uur werd het wat droger. Toen we eenmaal aan de andere kant van de bergen waren begon zelfs het zonnetje te schijnen en liep de temperatuur op tot zo'n 22 graden. Perfect reisweer. En, het wordt wat saai misschien, wederom een prachtige route. Waar er eerst nog bergen met bomen en weilanden met schapen waren, veranderde het landschap naar bergen met rotsblokken. Het leek alsof er gestrooid was met rotsen, een mooi gezicht. De volgende bergen waren weer groen. Een koffiestop in een heel klein plaatsje gemaakt. Je verwachtte het niet maar het was er hartstikke druk. Na een paar fotostops was het tijd voor de picknick. We hadden het vanmorgen niet verwacht maar we zaten heerlijk in het zonnetje, nabij de tussen 1982 en 1993 gebouwde dam in de oude goudzoekersstad Clyde. Een dam van 100 meter hoog en 70 meter breed in de Clutha rivier. Van de vele watercentrales in Nieuw-Zeeland is dit de op 2 na grootste. Machtig om te zien . Een eindje verderop kwamen we over een hele mooie pas, de Lindis pass. Vanaf het uitkijkpunt konden we er een heel eind van zien. Ook hier wordt in de winter geskied. Soms wordt deze pas dan afgesloten ivm sneeuw op de weg. Bij Omarama bezochten we de Clay Cliffs. Hier is een bijzonder natuurfenomeen, door een constante beweging van de ondergrond veranderen deze lemen heuvel gedurende de dag van kleur. Klinkt raar maar we hebben het met eigen ogen gezien. Toen we aankwamen was 1 van de heuvels bruingeel en toen we weggingen was hij grijs. Heel bijzonder. Als een wandeling van zo'n 2 kilometer omhoog kon je door een kloof tussen de bergen door lopen. Was wel oppassen geblazen want door de vele regen lag er veel los grind. Ook weer een bijzondere ervaring.

Daarna de laatste 25 km afgelegd naar ons motel in Twizel. Dit is een dorp is oorspronkelijk een nederzetting die in 1968 is neer gezet voor de arbeiders die meewerkten aan de bouw van de waterdam alhier. Na de voltooiing van de dam zijn hier mensen blijven wonen en is er een permanente verblijfplaats van gemaakt. Een jong dorp dus nog. Tijdens het uitpakken van de auto regende het helaas weer. Hopelijk morgen droog want morgen gaan we de boot op.