Reis naar Nieuw-Zeeland

6 december: laatste reisdag met auto

Vanmorgen weer vertrokken uit Twizel voor onze laatste autoreisdag. Op naar Christchurch. De eerste 200 km waren leuk om te rijden, met nogmaals zicht op de sneeuw, de groene bergen en de velden vol met lupines. Even koffiestop in Fairli, in het bakehouse waar de beroemde Nieuw Zeelandse Pies worden gemaakt. Die moeten we natuurlijk wel proberen en inderdaad, na keuze uit 10 soorten 1 gekozen, hij was heerlijk! Zo''n 50 kilometer daarna kwamen we op snelweg 1 richting Christchurch. Het landschap werd vlak en geen mooie uitkijkpunten meer. Jammer. Echt een snelweg naar een grote stad.

Waren om een uur of 1 in het hotel waar we de laatste 2 nachten slapen. Gelukkig konden we al inchecken. Wandelschoenen aangetrokken en op pad. Eerst even gekeken waar station zit zodat we morgenochtend niet hoeven te zoeken. Die zit op een klein halfuurtje stevig doorstappen van het hotel. Effe bakkie gedaan en toen op weg naar het centrum. Dat was nog een aardig eindje lopen. Eenmaal in het centrum troffen we 1 grote bouwput aan. Na de aardbeving in 2010 en 2011, waarbij het centrum van Christchurch hevig werd getroffen, zijn vele gebouwen ingestort. Hiervoor in de plaats is men nu volop nieuwe panden aan het bouwen. Ook de kathedraal is gedeeltelijk ingestort. Hij wordt van alle kanten gestut. Heel indrukwekkend om te zien. Het lijkt net een fragment uit een oorlogsfilm waarbij de kathedraal gebombardeerd is. In de komende 8 tot 10 jaar wordt hij toch opgeknapt, eerdere plannen waren om hem volledig te slopen.
Meerdere panden in de omgeving zijn gestut maar ook nog leegstaande panden die nog gesloopt moeten worden. Grote barsten in de muren laten zien wat een impact een aardbeving heeft. Kippenvel!
Morgen nog de Tranzalpine treinreis en dan zit onze reis naar Nieuw Zeeland er helaas op.