Reis naar Nieuw-Zeeland

7 december: treinreis

Vandaag een relaxte dag op het programma. Om 7.15 uur de deur uit om met de trein van de Oost- naar de Westkust te reizen en weer terug. Een reis van 4 1/2 uur enkele reis. Vie een koptelefoon krijg je allerlei belangrijke informatie.

De trein rijdt door een gebied waar je niet met een auto kan komen. Het spoor is eind 1800 aangelegd om de reis met paard en wagen die 3 dagen duurde te verkorten. We treinden van Christchurch naar Greymouth en weer terug.
Het spoor ging door 17 tunnels waarvan 1 van 8,5 kilometer . Op de terugweg werd net voor deze tunnel een locomotief extra achter het treinstel gezet omdat de tunnel, met de trein komende vanaf Greymouth, per 43 meter 1 meter in hoogte stijgt. Deze tunnel is in 1923 gebouwd. Dat betekent dat het veelal handwerk was. Onvoorstelbaar in deze tijd. Om deze tunnel heen is een dorp ontstaan waar nog steeds heel veel spoorwegwerkers wonen. Vanaf de eerste tunnel tot en met de laatste tunnel, rijdt je door een prachtig gebied. Met soms in de diepte een rivier en dan weer op gelijke hoogte. Prachtig. We gingen over viaducten bruggen die ook al erg oud zijn. Van het begin tot aan het eind zijn er 6 verschillende soorten vegetatie. Onder andere een gebied met veel akkerbouw. De irrigatie van deze enorme akkers gaat met speciale machines die enorm lang zijn. Is natuurlijk ook niet te doen om hier sproeiers te moeten verzetten. Ook zagen we onderweg een melkfabriek die per 8,5 miljoen liter per dag! verwerkt tot melkpoeder. Ook dorpen in opkomst waar veel mensen heen zijn getrokken vanuit Christchurch na de aardbevingen. Al met al een weer veel gezien vandaag en weet super genoten. Heerlijk ontspannen door het panorama raam naar buiten kijken. We hadden ook geluk dat we de heenreis aan de ene kant van de trein zaten en de terugreis aan de andere kant, zodoende hebben we beide kanten goed kunnen bekijken. Wat is de natuur hier toch mooi.

Dit was helaas ook onze laatste dag in Nieuw Zeeland. Een jaar lang zijn we bezig geweest met de voorbereidingen voor deze droomreis en als een vingerknip zijn voor ons deze 5 weken voorbij gevlogen. Wij vonden het dé reis van ons leven! Zoveel gezien en super genoten. Morgen om 12 uur ''s middags, terwijl voor jullie de vrijdag over gaat in de zaterdag, vliegen wij 5 uur terug in de tijd naar Singapore en van daaruit naar Phuket, nog een uurtje terug in de tijd.
We gaan nog een weekje heerlijk uitrusten en alle indrukken verwerken.
Van de ruim 1600 foto's die we gemaakt hebben, zitten er ongetwijfeld genoeg mooie tussen om een mooi fotoboek ter herinnering te maken.

Wij willen jullie bedanken voor het volgen van ons blog en hopen dat jullie van onze verhalen hebben genoten en nog gaan genieten als we jullie spreken.

Nieuw Zeeland......voor altijd in ons hart :)

Jacqueline

Ik heb erg genoten van jullie reisverslag, hoe snel deze 5 weken omgevlogen zijn !
Nog een fijne rustweek !!!

De Poelies

bedankt voor al jullie mooie verhalen en foto's . super leuk om zo met jullie mee te reizen. Geniet van jullie laatste week , nog lekker genieten. We zien jullie snel. Liefs van ons.

Sander en Lisa

Wij hebben zeker genoten van jullie verhalen! En zo mooi geschreven ook! Goede vlucht en lekker relaxen!!

Odette

Rust nog even lekker uit en tot gauw!

A.nnie

Geweldig!!!