Reis naar Nieuw-Zeeland

12 november: reisdag

Vandaag hadden we weer een reisdag voor de boeg. Een rit van ongeveer 235 kilometer.

Eerst even afscheid genomen van de eigenaren van het geweldig mooie hostel waar we 3 nachten hebben verbleven.
We zijn gekomen via de oostkant en willen terug via de westkant. Wat een enorm mooie route! Ondanks de vele bochten hadden we toch tijd om om ons heen te kijken en te genieten van de wonderschone natuur.
We hadden ruimschoots de tijd dus konden we onderweg regelmatig even de auto uit om te kijken. Zo stopten we langs de weg om een broodje te eten voor het hek van een weiland met een geweldig uitzicht.
Zagen we heel mooie zandduinen en zijn die van dichtbij gaan bekijken. Het plekje bleek Arai-te-uru te heten. Wat was het daar bijzonder. Er was een korte wandelroute die een hebben gelopen.
Toen weer verder. We reden "the road via Kauri coast".
We kwamen door Waipoua forest en bezochten de zeer indrukwekkende Kauri boom. Voordat je het pad naar de boom op mocht moest je je schoenen schoonmaken en ontsmetten. Men is bang dat mensen de boom ziek maken. Deze boom is waarschijnlijk 4000 jaar oud. De boom is 51 meter hoog en heeft een omtrek van 14 meter.
In dit bos staan heel veel Kauri bomen die vroeger werden gebruikt voor diverse doeleinden door de Maori's. Tegenwoordig is de boom beschermd. Het is in de mode om oude stronken van deze bomen op te graven en hier kunstwerken van te maken.
Weer verder gereden om uiteindelijk tegen half 5 bij ons bed and breakfast voor deze nacht aan te komen. Wederom een geweldige plek. Zover van de bewoonde wereld dat we dachten een bordje tegen te komen met daarop : End of the world ...
Vanuit ons bed kijken we uit over de bergweiden waar koeien lopen te grazen.
Wat is dit toch een mooi land.
Lachwekkend is wel dat je door de bergen gewoon 100 mag rijden maar dat dit helemaal niet kan met al die scherpe bochten en haarspeldbochten.
Morgen wederom een reisdag. Dan zo'n 300 kilometer .