Reis naar Nieuw-Zeeland

16 november: on tour in de grot

Wekker ging weer om half 8 vanmorgen . Vandaag een bijzondere excursie voor de boeg.

Iemand ooit gloeiwormen gezien? We have!
Op een paar minuten rijden van onze overnachtingsplek, moesten we verzamelen. We hadden geluk. Omdat onze excursie al om 9 uur begon en dat dat voor veel mensen nog te vroeg was, bestond onze groep slechts uit 4 personen. Wij en een Amerikaans stel. Dat betekende persoonlijke aandacht van de gids.
Als eerste kregen we een prachtig pak aangemeten. Het water in de grot is maar zo'n 10 graden dus enige bescherming is wel gewenst. Ook sokken en een jas erbij. Rotsen in de grot kunnen scherp zijn dus we kregen ook laarsjes aangemeten. Toen nog een helm met een lamp er op en klaar was ons tenue.
Met een busje werden we naar de grot gebracht. Na een wandeling van 10 minuten kon het avontuur beginnen.
We gingen de grot binnen. Het eerste stuk legden we lopend af. Bij de eerste bocht moesten we onze lampen uit doen en zagen we de eerste gloeiwormen. Het zijn net kleine kerstboomlampjes. Verder ging het met klauteren en plonsen door het water over stenen en rotsen. Op een punt waar je hoger stond en het water lager verder stroomde, moesten we ons omdraaien, de band achter onze bips vasthouden en achterwaarts naar beneden springen. Ze had nog zo gezegd geen bommetje.... geweldig. Toen een stukje drijvend in de band door het water in de grot. Op een punt waar we weer konden staan nog een stukje verder geklauterd en fossielen bekeken die in de rotsen zaten. Duizenden jaren geleden stroomde hier de zee.
Na een korte pauze met wat warms te drinken om op te warmen, begonnen we aan het laatste gedeelte. Weer achterwaarts het water in.
Eerst in een treintje achter elkaar aan door je voeten op de band voor je te leggen. Heerlijk relaxed in het koude water...
Maar wat zagen we veel gloeiwormen! Echt heel bijzonder, bijna niet na te vertellen. Allemaal neonkleurige lampjes boven ons. Heel apart.
Het laatste stuk mochten we zelf drijven tot we weer daglicht zagen.
Applaus van de gids want we did it!
Nog een laatste foto met de groep en toen al soppende in onze laarsjes terug naar het busje. We weten nu waarom er zo'n muffe lucht in het busje hing.
Terug naar het verzamelpunt en je uit het natte pak pellen.
Lekker warm douchen .
Een SUPER ervaring rijker, na een kop soep, weer in de auto gestapt en naar onze volgende overnachtingsplek gereden. Wederom een prachtige route, dwars door weilanden en kleine dorpjes. Dit was een dag met hoofdletters, heel bijzonder.

Odette

Leuk hoor. Wat een beleving. Genieten!

ELIANE

Lijkt me super ervaring in die grot. En handjes thuishouden Sjaak!!!!!!!!!!!!!!!!!