Reis naar Nieuw-Zeeland

26 november: reisdag

Toen we vanmorgen wakker werden, regende het nog steeds volop. Lange reisdag vandaag, dus eerst maar goed ontbeten. Effe na 9 uur afscheid genomen van ons leuke chalet met prachtig uitzicht . De weg terug naar het dorpje is 6 km en daarin zitten 66 (!) bochten. Niet allemaal even scherp maar de meeste waren alleen stapvoets te nemen, je weet immers nooit wat er van de andere kant komt.

Eenmaal op Highway 6 en aan de andere kant van de bergen werd het wat lichter in de lucht. Na weer een paar bergen te hebben doorkruist begon zelfs de zon te schijnen en liep het op naar 24 graden. Heerlijk.
Onderweg in een klein plaatsje effe koffie gedronken.
Het eerste stuk door de bergen ging parallel langs een rivier met verschillende mooie uitkijkpunten. De rivier was de Buller rivier. Eerst was het de Upper Buller, later de Lower Buller . Bij het plaatsje Murchison zijn we gestopt om de rivier lopende over een swingbridge van 110 meter lang, de langste van Nieuw Zeeland, over te steken. Zo gaaf!
Na zo'n 200 kilometer veranderde het landschap, we lieten de bergen achter ons en reden over een vlak terrein. Dat duurde niet lang want de volgende bergketen diende zich al aan. De eerste bergen door en de weg liep nu parallel aan de westkust, langs de Tasmanzee. Enorme golven zagen we vanaf de weg.
Bij het plaatsje Punakaiki zijn we gestopt voor een bijzonder natuurverschijnsel, the Pancake Rocks. Door de miljoenen jaren heen zijn deze rotsen van kalkzandsteen en leisteen zo uitgesleten dat het een stapel pannenkoeken lijkt. We hadden gelezen dat het er het mooiste was tijdens vloed. Op internet opgezocht hoe laat dat zou zijn en we kwamen mooi op tijd. Met vloed komen de golven zo hard tegen de rotsen dat uit alle spelonken water komt.ook in de zogenaamde Blue Holes kwam het water met een enorme kracht tegen de rotsen. Prachtig om te zien.
Toen nog zo'n 100 km naar ons overnachtigingsadres voor vannacht. Weer een dag van genieten voor bij.
Oh ja, ook vandaag de Ettenaren weer gespot :)
Weet je dat we ook al tig keer door Chinezen gevraagd zijn voor "picture from me"?