Reis naar Nieuw-Zeeland

Reisdag / adrenaline stoot

Vandaag al weer reisdag. Vertrokken in de regen maar na 80 kilometer brak de zon door. Vandaag eigenlijk geen bijzondere dingen of wandelingen onderweg. Wel kwamen we door Queenstown, grote stad in skigebied. Thuis in Nederland hadden we al gezien dat je daar iets heel bijzonders kan doen: met een soort speedboot, een jet, door de rivier vlak langs de rotsen op volle snelheid. Dat leek ons wel wat. Vertrekpunt opgezochtend we konden nog mee met de boot van 10.45 uur. Voor de kenners onder ons: de boot had 2 V8 motoren, dus heel wat pk's. We kregen een regenjas en een zwemvest aan en wij stonden mooi voor aan in de rij, dus konden voor in zitten. Nou dat hebben we geweten. De boot drift als het ware door het water en de bestuurder geeft af en toe aan dat hij even 360 graden rond draait.... Na de eerste keer waren we al kletsnat. Goed vasthouden want dat rondje ging zo hard dat Dayenne haast van haar bankje gleed. Op volle snelheid ging de boot 85 km per uur. De rivier waar we op voeren was de op 2 na snelst stromende rivier ter wereld. Onderweg zijn ook filmpjes gemaakt. Doordat we voor aan zitten zijn we volop in beeld. We hebben een code om het filmpje te downloaden, dat gaan we doen als we weer thuis zijn. Dit hadden we voor geen goud willen missen. Wat een spectaculaire ervaring! Echt kicken. De wind door je haren en stuiteren over de rivier. Geweldig. Daarna naar de stad zelf gereden en de haven bekeken en door wat winkeltjes gestruind. Vooral veel op het gebied van hiken. In de winter voor het skiën. Een skilift was er ook. We spraken een Japans meisje die zei dat skiën in Nieuw Zeeland erg duur is. Zij ging er voor terug naar Japan. Ook omdat de condities veel beter waren. Mochten we uitgekeken zijn in Oostenrijk waren we van harte welkom om te skiën in Japan:). Tijdens onze wijntour spraken we een Duits meisje, die zei tegen ons dat als we in Queenstown mochten komen daar toch zeker de beste burger van Nieuw Zeeland moesten eten. Toen we in het stadje kwamen zagen we een hele lange rij voor een eettentje staan. Ons ging een lichtje branden en ja hoor, het was de Burgertent. We hadden nog geen trek dus verder gelopen. Toen we later terug liepen naar de auto was de rij niet zo lang en omdat we nog niet gegeten hadden, besloten we de gok te wagen. We zijn het eens met de Kiwi's : the Fergburger is the best in the country! Zelfs midden in de nacht schijnt hier nog een lange rij te staan dus dat zegt genoeg. Verder gereden naar onze overnachtingsplek in Te Anau. Morgen heel vroeg op want voor de excursie van morgen moeten we nog 120 rijden. In 4 dagen zijn we 995 km zuidelijker gereden. Het landschap verandert continue dus eigenlijk vliegen de kilometers weg.