Reis naar Nieuw-Zeeland

2 december: met "Freek Vonk" op stap

Vanmorgen na het ontbijt de rest van Dunedin verkend. Deze stad is gesticht door Schotse kolonisten. Dunedin is afgeleid van Edinburg. Er is nog een heel mooi station. Hiervandaan vertrekt ook nog een locomotief met treinstellen voor toeristen voor een reisje richting het zuiden . Verder nog een kathedraal en de eerste kerk van de kolonisten bezocht. De stad is pas in 1860 gesticht dus nog niet zo heel erg oud. Daarna vast warm gegeten want om half 4 werden opgehaald voor onze Wildlife tour. Deze tour heeft al diverse awards gewonnen en dat snappen wij wel.

Als eerste gingen we de Albatros spotten. Hiervoor reden we naar de plek waar ze nestelen en waar het koud maar vooral heel winderig was. Ze nestelen op rotsen bij de Pacific, op het schiereiland Otago. Wat een geweldige vogel om te zien. De Koningsalbatros kan tot 1,2 meter lang worden en de vleugelwijdte kan tot 3,3 meter zijn.
Daarna reden we naar een particulier reservaat aan de Pacific. Hier verrichten biologen, waaronder onze gidsen, goed werk door voor een natuurlijke leefomgeving te zorgen zodat ze zich kunnen voortplanten. Aangekomen op het strand zagen we als eerste de Hooker zeeleeuwen. Zijn een zeldzaamheid en komen alleen voor in Nieuw Zeeland. De mannetjes kunnen tot 3 meter lang worden en tot 400 kilo wegen. Daar lag dus heel wat op het strand. Af en toe een keer geeuwen en zich omdraaien in het zand. Lekker lui dus. Als ze honger hebben duiken ze de zee in tot wel 200 meter diep. Verder kijkend langs het strand zagen we enkele Geeloog Penguin het strand op komen. Dit is de zeldzaamste pinguïn ook zij komen alleen voor in Nieuw Zeeland. Zij migreren niet zoals sommige andere pinguïns wel doen. Zij vissen overdag en komen in de namiddag weer terug naar hun nesten. Zij geven de voorkeur aan nesten in de vegetatie zodat ze beter beschermd zijn. We hebben ze niet gezien maar er zaten ook blauwe pinguïns. Zij komen echter pas als het donker is weer het strand op.
We reden nog een eindje verderop en kwamen bij een rotsstrand waarop een kolonie Nieuw Zeelandse Pels zeehonden lagen. Zij kunnen tot 2.5 meter worden en tot 50 kilo wegen. Er waren ook veel jonkies. De vrouwtjes zijn ongeveer 50 weken per jaar zwanger. Ongeveer 8 dagen nadat de pup geboren is paart het vrouwtje met het mannetje die de baas in van het gebied. Ondanks dat er vanaf zee ontzettende mist op kwam zetten konden we alles toch goed zien.
Onderweg terug zagen we ook nog een uil in een boom zitten, een paar steltlopers met een jonkie en en een Pukeko gezinnetje. Een Pukeko is een diepblauwe vogel met een knalrode snavel die veel in Nieuw Zeeland voor komt. Al met al een zeer educatieve dag.
Morgen weer een stuk richting het zuiden.

Lisa en Sander

Wauw!! Klinkt allemaal erg mooi hoor!!

Sjaak Smeenk

En dat is het ook! We gaan emigreren ?