Reis naar Nieuw-Zeeland

3 december: reisdag

Vandaag reisdag. Niet zo heel ver, 174 km, dus mooi tijd om onderweg nog wat te zien. We zakken weer terug naar het zuiden, naar de Cathlins. Om niet weer over de snelweg te hoeven en omdat we tijd zat hebben, pakken we " the southern senic road " Nou scenic was ie. Wat een geweldig mooie route weer . We stopten bij Nugget point, waar zeehonden en dolfijnen te spotten zouden zijn. Na een klim van 1 kilometer kuitenbijter aangekomen bij de vuurtoren. Maar helaas.....niks gespot. Op internet hadden we gezien dat het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland weliswaar niet op de route lag maar zo'n 100 km verderop. Omdat we tijd zat hadden en pas na 5 uur bij onze B&B terecht konden, besloten we om er heen te rijden. 100 km is in Nederland een goed uur maar hier wel 2 uur. Geen probleem gewoon verder gereden over de mooie scenic route. Onderweg kwamen we nog een cave walk tegen maar die was allen met laagtij te doen. Helaas het was hoogtij. Lekker koffie/thee gedronken en weer verder. Op een mooi plekkie onze broodjes genuttigd. Heeft ook wel wat zo langs de weg. Aangekomen op de parkeerplaats bij Slope point, bleek dat we nog een 2 kilometer door het weiland tussen de schapen door moesten lopen naar HET PUNT. We hebben voor heteren vuren gestaan deze vakantie. Aangekomen bij het zuidelijkste puntje stond er een handwijzer met 4403 km naar de Zuidpool en 5140 km naar de evenaar. We done it!

Daarna weer de weg terug gereden en bij een baai nog een poging gedaan om dolfijnen te spotten. Helaas weer niet gelukt. Toen maar richting onze overnachtingsplek gereden, een B&B op een farm. De 2 zoons van deze mensen huren de boerderij van de ouders en ze hebben elk 3800 schapen en 160 vleeskoeien. Voor de begrippen hier waren ze gemiddelde boeren qua grootte. De ouders runnen de B&B. Vaders zelf heeft nog een handvol schapen en 12 herten. Vol trots heeft hij ons in zijn auto meegenomen om "the farm" te laten zien, crossend tussen de koeien door. De farm ligt hoog in de bergen en de deur hoeft er niet op slot. Hier in de Cathlins zijn maar 3 restaurants, dus daarom gisteren al reservering gedaan. 12 km naar beneden maar heerlijk gegeten. Morgen weer fikse reis voor de boeg maar veel mooie dingen onderweg.