Reis naar Nieuw-Zeeland

5 december: Titanic

Vanmorgen alweer bijtijds op pad. Vandaag onze laatste geplande excursie, buiten de treinreis van vrijdag. (Snik,snik) maar wel weer een heel bijzondere. We reden naar Mt. Cook en melden ons aan de balie bij Mt. Cook Explorer. We kregen een batch en een half uur later werden we met een bus naar de parkeerplaats gebracht vlakbij Lake Tasman. We moesten nog een stukje lopen en na zo'n 2 kilometer stonden we bij het meer. Het water van het meer had een heel aparte kleur. Een beetje cement wit. Zwemvest aan en hup de boot in. Onze schipper was Ian en hij kwam uit Ierland. De boot ging het meer op. Het meer is 250 meter diep en het water slechts 3 graden. Wat er nou zo bijzonder aan het meer is? Er drijven ijsbergen in! Niet enorm hoge bergen want slechts 10% steekt boven water uit en 90 % zit onder water. Het Tasman meer is namelijk een gletsjer meer. Een van de weinige toegankelijke gletsjer meren in de wereld. We voeren rond op het meer en kregen uitleg het steeds veranderende glaciale landschap. Ijsbergen van elke denkbare vorm en grootte komen regelmatig los van de grootste gletsjer van Nieuw-Zeeland, de Tasman Glacier. Een spectaculair gezicht. Als ze afbreken zijn de ijsbergen mooi blauw van kleur. Door de zon gaan ze al gauw kristaliseren en worden ze wit. Afgelopen nacht was er net een stuk van de gletsjer afgebroken en er lag dus een nieuwe ijsberg bij. Ze smelten van bovenaf de soms kiept er 1 om. Enorme stuwwallen van bijna 200 meter hoog herinneren je aan de omvang en de grootsheid die de gletsjer in eerdere tijden heeft beleefd. Onze schipper voer even zachtjes tegen een ijsberg aan, vandaar Titanic. Weer een enorm mooie ervaring. Toen we weer bij de auto waren was het nog vroeg in de middag. We besloten om naar Lake Tekapo te rijden . Een klein stadje 50 km verderop van Twizel. Hier komen we morgen weliswaar doorheen rijden maar aangezien we morgen een rit van ongeveer 350 km hebben en we graag nog Christchurch willen bekijken, nu maar even naar toe gereden. Hier bevindt zich the Church of the good Shepherd. Een heel klein kerkje van waaruit je prachtig de bergen kunt fotograferen. Alleen mag je niet binnen fotograferen.....Maar door inzoomen toch heel mooie foto's kunnen maken. We waren er trouwens net op tijd want het kerkje ging dicht omdat er een bruidspaar aan kwam.

Nog evan wat gedronken en winkeltjes bekeken. Terwijl overal kerstmuziek klonk, realiseerden we ons dat het 5 december is, pakjesavond. We hebben helemaal niets van de sinterklaastijd meegekregen. Dat is ook raar.
Daarna terug gereden naar motel en nog even een wasje gedraaid.
Al weer een dag om, morgen onze laatste reisdag met de auto....